Tips

Min resa till Florida – Dag 8

Publicerad av den Okt 30, 2014 i Blog, Florida - EF | 0 Kommentarer

Alla grupper har inte lektioner samtidigt. Hälften av alla studenter har lektioner när de andra har aktiviteter och tvärt om. Jag tillhörde en av de grupperna som hade aktiviter denna förmiddag.

Vi började som vanligt med att äta frukost och packade sedan väskan för att åka iväg på dagens utflykt. Alla som hade samma aktivitetsschema som mig samlades vid bussarna och åkte cirka 20 minuter bort till Cocoa Beachs highschool. Där skulle vi spela ”American Games”. Vi körde en variant av baseboll fast med en fotboll vilket faktiskt var ganska kul. Det var sjukt varmt denna dag och luftfuktigheten var extremt hög så vi kunde inte vara där längre än 1,5 timme. Så vi hoppade på bussarna igen och åkte hem. Då hoppade jag, Sebastian, Jaqqi, Jennifer och Sofia i poolen direkt och stannade där ända tills det var dags för lunch. Efter lunchen vad det dags för lektionerna med våra EF lärare, Maxine White och Kevin Bowman. Vår grupp hette Sharks och var den roligaste av alla!! Efter lektionerna hade vi någon timmes fritid och då umgicks vi bara. Sedan var det dags för dagens sista aktivitet. Vi skulle åka till ett köpcenter ganska nära hotellet och spela ”Glow Minigolf, shoppa och spela bowling eller kolla på bio om man ville. Minigolfen var nog något nytt för de flesta. Det var ett stort mörkt rum med självlysande banor, klubbor och bollar. Där körde vi 18 hål. Vi gick sedan runt och kollade i lite affärer och åt på Subway.

Vi kom hem ganska sent och var tvungna att gå och lägga oss direkt, så mer hände inte denna dag.

IMG_8834 10458305_704674139580380_558728314030189497_n
Sofia, Jennifer och Jaqqi vid minigolfen                 Sebastian och jag i poolen

IMG_8851 10565067_704674306247030_2262720865358518491_n
Franska EF ledaren ställde upp på en bild till vårt      Jaqqi, jag, Sebastian och Sofia i poolen
kommande projekt.

Min resa till Florida – Dag 7

Publicerad av den Sep 21, 2014 i Blog, Florida - EF | 0 Kommentarer

Denna dag var en måndag, vilket betyder att vi skulle ha vår första skoldag. Jag, Axel, Jaqqi och Sofia gick därför upp lite extra tidigt för att äta frukost. Vi gick sedan till rummen, fixade oss och gick till lektionssalarna, som var hotellets konferensrum. Cirka två tredjedelar av alla EF studenter som var på Cocoa Beach hade vanliga lektioner. De andra hade valt surfing eller ”Beach and Watersports” istället. Jag hade lektioner. Vi gick till våra klassrum och träffade en av våra två lärare. Hon hette Maxim White och var väldigt bra. I min klass var vi cirka 15 personer från fyra olika nationaliteter. Jag hamnade i samma klass som Marta, en av spanjorskorna som jag hade pratat med dagen innan. Första dagen i skolan gick mest ut på att lära känna sin nya klass. Man intervjuade en person och fick sedan berätta om den. På så sätt lärde sig alla något om varandra. Vi fick även våra nya skolböcker. Jag hade skolböcker för level 5 som är den högsta nivån. Vi fick en bok som hette Passport to learn. I den skrev vi våra mål, fick stämplar och kunde lära oss om grammatik. Vi fick även en culture file som man kunde läsa om olika kulturer i USA och en work book som vi jobbade med. Vi fick se vad vi skulle göra på kommande lektioner och vilka kapitel vi skulle jobba med. En språkresa med EF skiljer sig lite mellan England och USA med lektionerna. Vi hade lektioner fyra dagar i veckan istället för fem men hade 5×40 min lektioner istället för 4×40 om dagen vilket jag tycker var mycket bättre, då vi fick en extra dag för aktiviter. Efter skolan åt jag mat med två från Danmark och Marta. Vi skulle sedan samlas för att åka tillsammans med några andra grupper till Ron Jon Surfshop, som är Floridas största surfaffär. Den låg cirka fem minuter från hotellet med buss, vilket var väldigt skönt. Där var vi i någon timme och kollade runt och köpte varsin dricka på Starbucks. Vi pratade lite med Sebastian och Oliver innan vi skulle åka till en mataffär och handla middag. Efter middagen var det poolparty och där var vi en stund men bestämde oss sedan för att spela volleyboll med massor av norrmän vilket var jättekul! Efter volleybollen var vi tvungna att gå till rummen för att sova.

Middag med Axel, JAqqi, David, Jennifer och Sofia.

Kaja och Anne från Danmark.

Min resa till Florida – Dag 6

Publicerad av den Aug 31, 2014 i Blog, Florida - EF | 1 Kommentar

Denna morgon var som de andra. Vi gick upp cirka kl 9 för att äta frukost. Alla svenskar åt nästan alltid med varandra, vilket var väldigt kul, då man fick lära känna alla lite mer. Jag, Jennifer, Sofia och Jaqqi gick sedan till ”dolphin room”, rummet där EF personalen, storbildsskärmen, pingisbordet m.m fanns. Där var även alla spanjorer. Vi började prata med fyra spanjorskor som hette Marta, Clara, Clara och Carlota. Vi pratade med dem en stund, sedan gick vi till vårt hotellrum och tog det lugnt. Därefter åt vi lunch i restaurangen och spelade pingis i dolphin room med David, Måns och Axel. Alla åkte sedan till Walmart, en jättestor affär där ALLT finns att köpa till ett bra pris. Där hade vi en timmes shopping. Vi skulle köpa en vit t-shirt som vi på kvällen skulle färga till ett neondisco. På Walmart köpte vi frukt och vatten. På bussen hem började vi prata med två norrmän som heter Mats och Vetle, jättetrevliga. På kvällen gick jag, Sofia, Jaqqi och Jennifer med tre danskar, Sebastian, Ludvig och Oliver till deras rum och körde bubblan. Vi beställde pizza till rummet (ca 20 kr per person!), lyssnade på musik och pratade. För er som undrar så pratade vi engelska med dem då det var väldigt svårt att förstå vad de sa, hahah. På kvällen var det neondisco i dolphin room och alla hade på sig sina neontröjor. Vi var där en stund men gick sedan till poolen och badade i havet när det var kolsvart ute. Jag och Axel somnade sedan ganska snabbt eftersom det var skola dagen efter.

Svenskarna

10443521_704672449580549_2223821074839230185_n
Sofia, spanska Carla och jag.

Sebastian, jag och Oliver.

Min resa till Florida – Dag 5

Publicerad av den Aug 24, 2014 i Blog, Florida - EF | 4 Kommentarer

Denna lördag började med att vi gick och åt frukost. Frukosten ingick i språkresan och var väldigt amerikansk. Det var en stor buffé med stekt potatis, korv, egg and bacon, sallad, flera sorters meloner och andra frukter, rostat bröd och självklart amerikanska pannkakor med sirap. Red Lemonade var något som serverades till ALLA måltider, verkar vara typiskt amerikanskt. Jag och min rumskompis Axel gick sedan till hotellrummet, bytte om till badkläder, mötte upp några nya vänner och gick ner till stranden. Det skulle vara ”Beach Day” hela förmiddagen. På stranden, som var enorm, hade EF lagt ut en stor sarong där man alltid visste  att det fanns en ledare. Man kunde även låna strandsaker som fotboll, volleyboll och strandtennisracket. Vi lånade en fotboll och spelade fotboll med några EF ledare. Självklart vann vi! Sen badade vi i vattnet som var helt underbart. Vattnet var extremt varmt men ändå svalkande med tanke på  att luften var varm och fuktig. Vågorna var stora men inte för stora. Vi kunde vara i vattnet i flera timmar. Vi stannade i vattnet ända till det var dax att gå upp för att äta lunch. Så vi gick och duschade, möttes i restaurangen och åt lunch. Denna dag var det lasagne som serverades med red lemonade, ofc. Efter varje måltid serverades även en efterrätt, vilket också är typiskt amerikanskt. Man fick oftast välja mellan en chokladkaka eller en morotskaka. Bästa med lunchen!! Efter lunchen hoppade vi på de gula skolbussarna och åkte cirka 1,5 timme till ett shoppingcenter i Orlando. Det var enoooormt! Där hade vi några timmars fritid. Alla affärer fanns där, men vad ska man förvänta sig av Florida? Vi åt på Subway och åkte sedan hem. Vi kom hem cirka 10 på kvällen så det var en timme kvar till curfume, då man behövde vara på sitt rum. Då samlades cirka 10 svenskar och gick in på ett av rummen för att spela bubblan, kortspelet. Vi kom även på ett straff bestående av kaffepulver, sötningsmedel och cola i en mikro… Där satt vi sista timmen och sen gick jag och Axel till vårt rum och låg och pratade till efter midnatt.

1238146_704670669580727_5655127314470343712_n
Jaqueline, jag, David, Måns och Axel

Jag och min rumskamrat Axel

Min resa till Florida – Dag 1-2

Publicerad av den Aug 13, 2014 i Blog, Florida - EF | 1 Kommentar

Hej!

Natten mellan den 1 och 2 juli kom jag hem från Portugal. Det första jag var tvungen att göra var att packa upp mina saker. Mamma tvättade i princip alla mina kläder under hela 2 juli. Detta var en onsdag. Torsdagen, det vill säga den 3 juli, skulle jag åka iväg på min resa till Florida. Jag packade om min väska, sa hejdå till mina kompisar och ställde väckarklockan på 03.50. Vid halv fyra gick bilen till Arlanda. Under bilresan var jag väldigt nervös med tanke på att jag skulle åka ensam och inte hade någon jag kände med mig på resan. När jag och pappa hade parkerat utanför terminal 5 gick vi till disk 71 där vår grupp skulle samlas. Där möttes vi av vår EF ledare Valerie, som skulle ta hand om oss under de kommande tre veckorna. Man såg att de flesta var ganska nervösa och stod med sina föräldrar. Plötsligt dök det upp på tavlan att vårt plan var försenat med tre timmar. Så vi ställde oss i kön till incheckningen och de flesta föräldrarna sa hejdå. De var då vi började prata med varandra. Efter incheckningen gick vi till ”grillen” och åt frukost som United Airlines bjöd på. Vi gick sedan till gaten där vi fick vänta i cirka två timmar. När vi kom på planet fick vi se vem vår ”flygvän” skulle vara, alltså vem man satt bredvid. Jag hamnade bredvid en tjej, Sofia, som visade sig bli en av mina närmsta vänner under resan. Framför oss väntade en resa till New York på nästan 8 timmar. Men det var på ett sätt ganska skönt då man hade tid att lära känna de andra studenterna. När vi landade i New York var vi 3,5 timme försenade. Vårt plan vidare till Orlando skulle vid den här tiden redan ha lyft. Dock väntade de på oss eftersom att vi var 35 personer som skulle med det. Vi var tvungna att hämta bagaget, checka in det igen, gå igenom passkontroll, handbagagekontroll och sedan springa till vår gate. Vi kom till planet cirka 2 timmar sena. När vi väl satte oss ner dröjde det ytterligare 1,5 timme pågrund av en orkan. Resan till Orlando tog sedan tre timmar. När vi hade landat i Orlando, Florida hämtade alla sina väskor och gick vidare till en buss som skulle ta oss till Cocoa Beach, där vårt hotell låg. Vi delade buss med danskarna vilket var väldigt kul. Jag och Sofia började prata med några danskar framför oss och plötsligt kändes det som att vi kände hela bussen. När vi väl kom till hotellet efter en 27 timmars lång resa för mig så möttes vi av alla lokala EF-ledare. Där fick jag ett gott intryck direkt. Vi fick reda på våra rumskamrater och våra nycklar. Sedan somnade vi nog alla direkt.

Dagen efter hade vi samling vid 10.00. Vi gick och åt frukostbuffé vid hotellets restaurang. Senare samlades vi för en introduktion om våra kommande veckor. Där fick vi veta lite mer om ledarna, olika aktiviteter man kunde köpa, vårt schema och hur de olika dagarna skulle se ut. Jag fick även gå upp på scenen och ta emot en väska som tack för att jag är en EF ambassadör. Sedan fick vi gå runt och kolla på området som var JÄTTE stort. Efter lunch var vi på stranden och sedan åkte vi till stan ,eftersom det var 4th of July. Vi kollade på fyrverkerierna och åt middag.

Innan avresan

Cocoa Beach

Sofia

4th of July

Min resa till Florida – EF

Publicerad av den Aug 6, 2014 i Blog, Florida - EF | 0 Kommentarer

Hej!

Jag tänkte skriva ett inlägg i veckan om min resa till Florida med EF. Ni kommer få reda på allt jag gjorde under mina veckor där, från dag 1 till dag 20.

Jag åkte på min språkresa till Florida nästan gratis tack vare att jag är en EF ambassadör. Jag får ofta höra vad en EF ambassadör är och vad jag har gjort för att få åka gratis. Om vi börjar från början…
Sommaren 2013 åkte jag till Torquay på språkresa. Det är en av de bästa upplevelserna i mitt liv. När jag kom hem hade jag hört talas om att man kunde bli en EF ambassadör. Jag tyckte det lät intressant och anmälde mig. En EF ambassadör är en person som gör olika uppdrag för att tjäna poäng. Med dessa poäng kan man sedan byta till sig olika saker, t.ex. biobiljetter, presentkort, Ipad, ny språkresa etc.
När jag blev medlem så fick jag 100 poäng. Det var 50 poäng ifrån en väska. Då satte jag mitt mål att tjäna ihop poäng till den väskan. Biobiljetter och en gratisdag på Liseberg eller Grönalund var bara en dröm!! Efter två månader hade jag fortfarande inte tjänat ihop till den där väskan. Sedan gick jag på en street action. Då samlas ambassadörerna under några timmar, gör uppdrag och tjänar poäng. Efter den dagen märkte jag att det gick ganska lätt att tjäna ihop poäng så länge man ger det tiden och sitt engagemang. Eftersom jag är en väldigt driftig person med ett stort engagemang satte jag högre och högre mål. Jag fick vänner att boka språkresor, gick på fler street actions, satte upp affischer och spred EFs budskap. Till slut, i slutet av 2013, hade jag tjänat ihop 14 000 poäng. Det var max antal poäng. Då valde jag att åka till Florida, USA, vilket slutade med en upplevelse för livet.

Idag är mitt mål att tjäna ihop poäng till en språkresa i England. Jag är för tillfället Sveriges bästa ambassadör vilket gläder mig väldigt mycket. Jag blev även utsedd till Månadens Ambassadör världen över i december 2013.

Över till själva språkresan. Jag åkte som sagt till Florida. Denna gång bodde jag inte i en värdfamilj utan på ett hotell, resort. EF hade hyrt halva hotellet för cirka 150 studenter som skulle bo där i 3 eller 4 veckor. Hotellet låg i Cocoa Beach som ligger norrut i Florida, cirka 1,5 timme från Orlando. Det låg 50 meter från en enorm sandstrand med stora vågor. International Palms Resort, som hotellet hette, hade även en stor pool, tennisplan, beachvolleybollplan och basketplan. Vi bodde i ett dubbelrum och alla hade varsin rumskamrat från samma land.

I nästa inlägg kommer ni att få läsa om de två första dagarna i Florida. Hur jag kände innan jag åkte, hur resan gick till, hur välkomnandet var och våra första aktiviteter!